یبوست: دلایل، علائم و راه های درمان و پیشگیری

یبوست به حالتی گفته می شود که فرد در هفته دو بار یا حتی کمتر بتواند مدفوع خود را دفع کند. این مدفوع به شکل گلوله های سفت و خشک هستند که خارج کردن آنها می تواند نیاز به اعمال فشار بیش از حد داشته باشد.

افراد مختلف سیستم گوارشی مختلفی دارند، در برخی موارد فرد روزانه دو یا سه بار نیاز به سرویس بهداشتی پیدا می کند در صورتی که فرد دیگر روزی یکبار یا هر دو روز یکبار به تخلیه روده ها نیاز دارد. یبوست معمولا عارضه خطرناکی نیست اما می تواند ناراحت کننده باشد. تغییرات در سبک زندگی، تحرک و رژیم غذایی شما غالباً می تواند بر روی دستگاه گوارش شما تاثیرگزار باشد. اما برخی از اقدامات می تواند موجب بروز مشکلاتی شود و بازگشت به یک برنامه منظم را برای شما سخت کند.

برای کاهش یبوست باید این عادت ها را تغییر دهید:

از مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. غذاهایی که فیبر بیشتری دارند یا مدت زمان کمتری در روده شما باقی می مانند. مدت زمان طولانی تر باعث می شود روده های شما آب بیشتری نیاز داشته باشد. مصرف غذاهای فست فود، چیپس و برخی از خوراک ها که در مایکروویو آماده می شوند را قطع کنید. این دستورالعمل از ایجاد مدفوع سخت و خشک جلوگیری می کند. همچنین خوردن مواد غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی بسیار مهم است. توجه داشته باشید که آنها را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید چراکه فیبر خیلی سریع می تواند به نفخ و گاز معده تبدیل شود.

از مصرف الکل خودداری کنید. مشروبات الکلی مایعات بدن شما را از بین می برد که می تواند مدفوع شما خشک شده و سخت تر از روده ها عبور کند. همچنین بهتر است آب بسیار زیادی بنوشید تا این مشکل کمتر شما را دچار عارضه کند.

مصرف مقدار زیادی لبنیات مانند شیر و پنیر می تواند یبوست شما را بدتر کند. البته در برخی مواقع مانند مصرف کفیر می توند به دلیل وجود باکتری های مفید برای روده و به طور کلی سیستم گوارشی بدن شما بسیار مفید باشد.

تحرک و انجام ورزش منظم می تواند به شما در رفع مشکل یبوست بسیار کمک کند. نداشتن تحرک و حرکت نداشتن به اندازه کافی باعث کند شدن عبور مواد غذایی از روده شما می شود. این ممکن است دلیل اصلی یبوست شما باشد. بنابراین مرتبا ورزش کنید و تحرک داشته باشید.

به ملین ها اعتماد نکنید! مواد غذایی ملین یا در اصطلاح مسهل می تواند برای کوتاه مدت کارآمد و مفید باشد. اما با گذشت زمان، ملین ها می توانند به سلول های عصبی در روده شما آسیب رسانده و در انقباضات عضلانی مورد نیاز برای خالی کردن مدفوع اختلال ایجاد کنند. استفاده از ملین ها می تواند به یک عادت تبدیل شود. این داروها به صورت قرص، مایعات، شیاف و اشکال دیگر تولید می شوند. اگر پزشک تشخیص داد که ملین ها به شما کمک می کنند، دستورات وی را پیروی کنید اما در غیر این صورت تمام تلاش خود را برای محدود کردن استفاده از آنها انجام دهید.

مصرف برخی داروها می تواند موجب یبوست شود. بسیاری از داروها با کاهش مدفوع می توانند یبوست را تحریک کنند. این موارد شامل قرص های خواب آور، مسکن ها، برخی داروهای مختص به فشار خون بالا و داروهای ضد افسردگی است. بهترین کار این است که از پزشک خود بپرسید آیا ممکن است یکی از داروهای شما باعث بروز یبوست شود.

مداوم به توالت بروید. رفتن به سرویس بهداشتی می تواند به شل شدن عضلات شما کمک کند حتی اگر نمی توانید خودتان را به طور کامل تخلیه کنید باز هم هر یک ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه بر روی صندلی توالت بنشینید. استفاده از صندلی توالت مناسب نیز یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در ایجاد و یا درمان یبوست است. صندلی توالت آسان نشین با توجه به طراحی کاملا هوشمندانه و کاربردی خود می تواند از بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست، هموروئید، مشکلات مربوط به عدم تخلیه کامل روده ها و مثانه جلوگیری کند. این صندلی توالت را می توانید به راحتی بر روی سنگ توالت های معمولی قرار دهید و در مسافرت ها یا گردش های بیرون از خانه، به هر جای دیگری حمل کنید. این صندلی توالت بسیار بادوام بوده و قابلیت تحمل وزن تا 150 کیلوگرم را دارد و برای تمامی سنین مناسب است.

بهتر است سیگنال هایی که برای تخلیه مثانه یا روده های شما به مغز می رسد را نادیده نگیرید چرا که در صورت عدم توجه ممکن است این سیگنال ها به مرور زمان ضعیف تر شوند. روده ها و سیستم گوارشی شما باید 30 دقیقه بعد از خوردن غذا جزو فعال ترین اجزای بدن شما باشد.

مدیریت استرس خود را فراموش نکنید. روده ها تا حدودی توسط سیستم عصبی شما، مانند سیم کشی برق کنترل می شود. اگر احساس استرس یا اضطراب دارید، روده شما نیز ممکن است این احساس را داشته باشد. صحبت کردن با یک درمانگر یا یادگیری تکنیک های جذب آرامش ممکن است به شما در بهبود این وضعیت کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: بیماری های مربوط به راست روده و روده بزرگ

 

استقاده از صندلی توالت آسان نشین در دوران بارداری

یبوست در دوران بارداری یکی از عارضه های شایع و متداول است. برای جلوگیری و بهبود آن نیز می توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید.

در حالی که خبر اضافه شدن یک عضو جدید خانواده، همه را خوشحال می کند، نیاز به رعایت برخی نکات احتیاطی دارد. عادت های غذایی درست و مناسب مادر به همراه ورزش و تحرک کافی می تواند از جمله این راه کارها باشد. با این حال، یک کارکرد ساده که مردم زیاد به آن اهمیت نمی دهند فرآیند دفع مناسب بدن مادر است. امروزه بیشتر ما برای آسایش و راحتی از سرویس های سبک غربی یا همان توالت فرنگی در خانه خود استفاده می کنیم. در تصور عامه مردم استفاده از توالت های فرنگی بسیار مناسب تر از توالت های در اصطلاح ایرانی یا شرقی است و برای زنان باردار مناسب تر است و حتی اگر یک توالت معمولی در خانه شما وجود دارد، یک خانم باردار مجاز به استفاده از آن نیست. از عوارض استفاده از توالت های فرنگی اطلاعات خاصی وجود ندارد اما در برخی مواقع مانند خطر زایمان زودرس یا نارسایی دهانه رحم، پزشک به شما توصیه می کند از این نوع توالت ها استفاده نکنید. صندلی توالت آسان نشین با توجه به مزایا و معایب توالت های ایرانی اقدام به ارائه یک محصول کاملا کاربردی و سازگار با دوران بارداری کرده است. این نوع صندلی توالت با توجه به طراحی منحصر به فرد خود راحتی توالت های فرنگی و مزایای توالت های ایرانی را برای خانم های باردار به ارمغان می آورد. از جمله مزایای استفاده از توالت های ارانی برا دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چمباتمه زدن احتمال پرولاپس لگن را کاهش می دهد.

هنگامی که یک خانم باردار به حالت چمباتمه بنشیند، به او کمک می کند فشارهای لازم را بر روی روده بزرگ اعمال کند تا به طور کامل مثانه و روده ها تخلیه شود.

این نوع نشستن باعث افزایش قدرت ران ها و ناحیه لگن خانم می شود و او را برای زایمان نوزاد آماده می کند.

همچنین برای زایمان یک موقعیت ایده آل در نظر گرفته می شود زیرا کانال زایمان را باز می کند و به کودک کمک می کند تا به طور طبیعی راه خود را برای متولد شدن باز کند. همچنین می توانید با توجه به نیاز بدن خود با متخصص زنان در مورد نوع توالت مورد استفاده خود مشورت کنید.

هنگامی که روی دستشویی نشسته اید و دست های خود را بر روی ران خود قرار داده اید، باید بتوانید به جلو تکیه دهید. اطمینان حاصل کنید که زانوها خم شده و از باسن شما بالاتر است. صندلی توالت شما نباید بیش از حد بلند و مرتفع باشد. اطمینان حاصل کنید که پاهای شما کاملا بر روی زمین قرار دارد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.