اهمیت طهارت و پاکیزگی در استفاده از توالت

توالت و به طور کل دستشویی ذاتا مکان کثیفی است که شما بسته به نیاز خود در انواع محیط های مختلف مانند خانه، محل کار یا مدرسه، رستوان ها، مراکز تفریحی و… مجبور به استفاده از آن در طول روز هستید به همین دلیل باید به بهداشت و تمیزی این محیط حساس باشید چرا که این محیط یکی از منابع اصلی انتشار بیماری های عفونی و پوستی است که یک خطر جدی برای سلامت شما محسوب می شود.

اهمیت در دسترس بودن توالت مناسب با حداقل امکانات مانند داشتن آب تمیز و یک محیط پاکیزه چنان بالا است که سازمان بهداشت جهانی 19 نوامبر برابر با 28 آبان را از سال 2001 به عنوان روز جهانی توالت نام گذاری کرده است. علت اصلی تخصیص یک روز به این موضوع یادآوری اهمیت آن در سلامت فیزیکی جوامع می باشد که با برگزاری کنفرانس های مختلف سعی در تبادل اطلاعات و راحل های کار آمد در این حوزه هستندو از دیگر اهداف این کنفرانس ها می توان به بررسی میزان پیشرفت بشر در ساخت توالت های جدیدتر و بررسی آن ها از لحاظ امکانات بهداشتی و کیفی نسبت به نمونه های های قدیمی می پردازند . طبق آمار رسمی که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است هنوز هم نزذیک به 2.5 میلیار نفر در اقسا نقاط جهان زندگی می کنند که در طول عمر خود هیچ وقت دسترسی به یک توالت تمیز نداشته انذ که این موضوع حاکی از پایین بود سطح خدمات بهداشتی در کل دنیا است. تازه این همه ماجرا نیست طبق آمار هایی که این سازمان در حوزه بهداشت فردی و بستر های آن ارائه کرده است می تواند گفت جمعیتی نزدیک به 1 میلیون نفر در جهان وجود دارند آب داخل تواتت هایشان از منابع آلوده ای که با فضولات انسانی و حیوانی همراه است، تامین می شود.

به طور کلی پزشکان و متخصصان بیماری های عفونی معتقداند که عامل بسیاری از این بیماری ها هیچ ربطی به خود فرد و رعایت بهداشت فردی ندارد بلکه به دلیل به عدم وجود بسترهای مناسب و نبود امکانات کافی برای استفاده است به همین دلیل توالت ها به یک منبع انتقال ویروس تبدیل می شوند. برای درک بهتر تاثیر رعایت بهداشت فردی و جمعی به این مثال توجه کنید:

فرض کنید سرآشپز یک رستوران بی تفاوت به اصول بهداشتی و رعایت آن ها باشد، وی با دست های آلوده مواد خوراکی را برای سرو آماده می کند در نتیجه ممکن است تمام افردی که به آن رستوران مراجعه می کنند به خاطر سهل انگاری یک نفر سلامتشان به خطر بی افتد و دچار بیماری های عفونی از طریق این مواد خوراکی بشوند. در مقابل در بعضی از شهرها به دلیل فرسودگی آب راه ها و سیستم های لوله کشی برای فاضلاب امکان مخلوط شدن آب شرب با چاه های فاضلاب وجود دارد که افراد آن منطقه بدون اطلاع از این موضوع از آب استفاده می کنند که در این صورت صدها هزار نفر ممکن است درگیر بیماری ها عفونی بشوند که علت اصلی آن بی اهمیتی مسئولین و عدم رسیدگی به موقع به زیر ساخت های شهری است. نمونه عینی این مثال را می توان در سال 84 دید، به دلیل مخلوط شدن آب شرب با فاضلاب، آب هایی که مردم در سطح شهر استفاده می کردند و سبزیجات آبیاری می شدند آب آلوده ای بود که از آسیب های آب شیوع ویروس وبا در کشور شد.

پس می توان نتیجه گرفت که برای داشتن یک جامعه سالم و سلامت همه افراد باید به فکر باشند و علاوه بر رعایت اصول بهداشت فردی، از مسدولین بخواهند که تمامی زیرساخت ها و بستر هایی که ممکن است از مسیر طبیعی خود خارج شوند و عامل انتقل ویروس باشند را با استفاده از روش های نوین به روز رسانی کنند تا از تکرار دوباره اتفاق هایی مانند وبا جلوگیری شود.

در بحث بهداشت فردی ما ایرانی ها به لحاظ رعایت نجسی و پاکی و اهمیت ویژه ای که این موضوع در فرهنگ و دین ما دار بسیار حساس هستیم و تمام تلاس خود را در رعایت حداکثری اصول آن می کنیم اما در توالت های عمومی و به دلیل عدم رسیدگی و نبود متولی برای شست و شو مداوم دستشویی ها این محیط ها نسبت به توالت های خانگی بسیارآلوده تر هستند.

اکثر مردم بر این باور اند که محیط دستشویی به علت مصرف آب زیاد نیاز به تمیز کاری کمتری دارد اما تصور کاملا غلط است چرا آب موجود در فضا و کف دستشویی باعث به وجود آمودن و ماندگاری رطوبت می شود، وقتی هم که یک محیط مرطوب باشد احتمال رشد باکتری و ویروس در این محیط زیاد تر از بخش های دیگر خانه است در نتیجه بیماری های عفونی و ویروسی بیشتر از حات عادی زنده می مانند و شما باید حساسیت بیشتری نسبت به تمیز کردن این محیط به خرج دهید تا شر ویروس های احتمالی در امان باشید.

نکته دیگری که شاید بسیاری از مردم به آن توجه کمتری به آن داشته باشند اهمیت تمیزی شیرآلات، کف و دیواره های دستشویی است. افراد در این محیط بیشترین تماس را با شیر آلات، سینک و روشویی داخل دستشویی را دارند به همین دلیل این وسایل باد مداما شسته و ضدعفونی شوند.

اکثر مردم برای تمیزکاری دستشویی خود از انواع محلول ها و مایع های اختصاصی که برای شست و شوی توالت ساخته شده اند استفاده می کنند، این مواد به خاطر ترکیبات شیمایی که دارند بوی نا مطبوعی ممکن است داشته باشند که برای سلامتی مضر است پس بهتر است در مصرف آن ها دقت کنید و از استفاده بیش از حد آن ها جدا خودداری کنید، همچنین توصیه می شود برای در هنگام تمیزکاری درب دستشویی را باز بگذارید تا اکسژن در جریان باشد.

در گذشته که تنوع محصولات شویندهبه گستردگی الان نبود افراد برای تمیز کردن توالت و دستشویی خود از جوش شیرین استفاده می کردند. با ترکیب جوش شیرین با نمک و سرکه سفید یک پاک کننده و ضدعفونی کننده قوی می سازد که شما می توانید برای تمیز کاری کف، دیوار ها،شیرآلات و به طور کلی تمامی سطوح داخل دستشویی از آن استفاده کنید. برای نتیجه گیری بهتر از این روش بهتر است جوش شیرین را 3 برابر نمک مخلوط کنید. برای نتیجه گیری بهتر از این روش بهتر است جوش شیرین را 3 برابر نمک مخلوط کنید.

یکی دیگر از ترکیباتی که برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی به کار می رود مخلوط جوش شیرین با لیمو و آب یا آب گازدار است، در این روش باید بیش از نیمی از ظرف خود را جوش شیرین بریزید و متناسب با آن لیمو اضافه کنید تا محلول حالت خمیری پیدا کند در آخر برای رقیق تر کردن می توانید مقدار کمی آب اضافه کنید، حال با استفاده از فرچه و برس این محلول را به همه جا آغشته کنید و بعد از نهایتا 30 دقیق آب کشی کنید.

این محلول ها خاصیت پاکنندگی بالای دارند و بدون مواد شیمیایی هستند، اگر شما به پاکیزکی و طهارت توالت خود اهمیت می دهید اما به از مواد شیمیایی حساسیت دارید و یا نمی توانید از آن ها مرتبا استفاده کنید این روش ها یک جایگزین عالی و کم هزینه برای شما می باشند.

یکی دیگر از مسائل مهمی که در تمیز کردن سرویس های بهداشتی خود باید آن را رعایت کنید استفاده از برش های جداگانه برای شست و شوی کف دستویی و روشویی است تا از انتقال ویروس های این 2 به هم جلوگیری کنید. و بعد از هر بار استفاده از آن ها خود فرچه را خوب بشویید تا میکروب های داخل آن از بین بروند.

صندلی توالت آسان نشین

صندلی توالت آسان نشین یکی از جدید ترین محصولات این حوزه می باشد که برای شما با استفاده از می توانید از شر مشکلات و معایب توالت های ایرانی و فرنگی خلاص شوید.

طراحان این صندلی با بررسی دقیق توالت های ایرانی و فرنگی تمامی معایب و مزایای هر یک را جمع آوری کرده اند و با تلاش شبانه روزی خود موفق به طراحی محصولی شده اند که مزایای هر 2 نوع توالت را دارد اما بیش از 90 درصد معایبی که در توالت های فرنگی و ایرانی به چشم می خورند که عامل بسیار از آسیب هایی است که به سلامت افراد در اثر استفاده طولانی مدت وارد می شود را ریشه یابی کرده و از بین برده است. برای آشنایی بیشتر با این محصول باید بدانید که در هنگام استفاده از آن به دلیل زاویه خاصی که دارد بدن و اعضای داخلی اش تحریک به تخلیه می شوند در نتیجه روده شما به طور کامل خالی می شود این موضوع به از تجمع توده های مدفوع جلوگیری می کند و مانع از بروز بیماری هایی مانند سرطان می شود همچنین کمک به جذب بیشتر مواد مغذی در بدن می کند.

از دیگر مزایای این محصول می توان به پیشگیری از بروز بیماری های مفصلی مانند آرتروز که در اثر فشار بیش از حد به زانو به جود می آید اشاره داشت به همین دلیل یک گزینه مناسب برای خانم های باردار،افراد چاق و سنگین وزن و حتی کسانی که دارای محدودیت های حرکتی هستند می باشد.

صندلی توالت آسان نشین محصول نوینی در این حوزه است که از مواد بسیار سبک با کیفیت بالا ساخته شده است، وزن کم این صندلی قابلیت جابجایی و شست و شوی آن را به شما می دهد. طراحان این صندلی با بررسی دقیق توالت های ایرانی و فرنگی تمامی معایب و مزایای هر یک را جمع آوری کرده اند و موفق به طارحی محصولی شده اند که مزایای هر 2 نوع توالت را دارد اما بیش از 90 درصد معایبی که در توالت های فرنگی و ایرانی هستند را ندارد؛ شما با پرداخت کمترین هزینه می توانید این محصول را در کوتاه ترین زمان درب منزل خود تحویل بگیرید.

این مواد دارای بالاترین کیفیت هستند که تمیز کردن و شست و شوی آن کار بسیار ساده و راحتی است. شما برای تمیز کردن آن می توانید از انواع مواد شوینده استفاده کنید بدون اینکه آسیبی به این صندلی وارد شود با آرامش خاطر به جهت تمیزی از آن استفاده کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.